15. srpna 2014

Kůň na tyči - fotonávod a střih


S holkama na koníku jsme si vyhlásily soutěž - ušít něco, u čeho nikdo nepozná, kdo to šil.
A já měla už v plánu dlouho koníka na tyči pro Žížaláčka.

Střihů na netu je hodně, ale buď se mi nelíbili a nebo byly placené. Tak jsem si nakreslila svůj. Prosím používejte ho jen pro své děti a nebo na šití dárků, ne na šití na prodej. Díky.











A jak na to?

Potřebujete:
látku na hlavu koně, výšku alespoň 45 cm/50cm pokud chcete látku na výšku kvůli vzoru
látku na uzdu výšku cca 20 cm (2 pruhy po 10 cm)
látku na hřívu. Ideálně něco, co se netřepí, takže flís, tohle je speciálně netřepivý samet, co jsem měla na indiánké kostýmy. Poslouží také třásně na záclony, vlna či něco podobného
zbytky filcu na oči (pusu, nozdry...)
tkaničku na ovázání kolem tyče. Poslouží keprovka, stužka, proužek látky. Cca 0,5m 
tyč - dřevěná, výška zhruba 85cm. Já použila starou rozřezanou tyč na záclony, ale poslouží i násada na koště....
pevnou izolepu, zbytky hadrů na vytvoření "bambule" u tyče

A jdeme na to.

1. Stáhněte si střih, heslo susu. Na střihu je pouze střih hlavy, uší, oka,  zbytek podle návodu.
 Vystřihneme: 2x bok hlavy, 4x ucho + 2x vnitřek ucha, 2x oko, 2x vnitřek oka podle střihu. Volitelně také pusu a nozdry, já to tam našila, takže na nějakých fotkách to je, ale není to hezké..., tak jsem to zase vypárala.
dále střed hlavy - pruh šíře 9 cm, 130 cm dlouhý. Pokud vám nevyjde celý pruh látky, ideální je ho nastavit mezi ušima a udělat pak hřívu i do čela.
Od jednoho konce (kde bude mít kůň krk) naměříme 40 cm , uděláme značku. Další značku si uděláme za dalších 30cm (70 cm od kraje). V tomto místě veprostřed mezi značkami je třeba pruh postupně zúžit až na 6 cm. V nejužším místě bude čumák.

2. Uši. Na vystřižené uši našijeme filcový trojúhelníček. Pak přiložíme lícem k sobě vždy jedno ucho s a bez trojúhelníčku a sešijeme. Otočíme.


3. Na hlavu našijeme oči. Bílý a černý filc. 
 4. na vršek hlavy našijeme hotové uši. Spodní část ucha ohneme k sobě jako knížku, aby ucho bylo plastické
 5. Našpendlete dlouhý pruh kolem hlavy. Dbejte na to, aby bylo nejužší místo u čumáku, od toho začněte.


 6. Sešijte
7. otočte
 8. Hříva. Tu jsem dělala až v této fázi. A asi je to nejlepší a nejjednodužší. Už se vám to totiž nikam nehne. Nastříhejte na proužky flís nebo jiné látky. Šířka je cca 10 cm, stříhejte tak do 8,5 (od oka)
 9. Rozstříhněte hlavu koně tak, aby vzadu uprostřed všitého pruhu vznikl prostor pro hřívu. Pokud máte střední pruh ze dvou částí, můžete mezi ušima přidat i hřívu do čela.
Všijte hřívu, já dávala dvojitě. 
 10. Otočte

 11. Přišijte na spodek tkaničku, kterou se to bude zavazovat kolem tyče. Na fotce je jen látka objetá na overlocku, tak jsem měnila za jinou. Ideální je třeba keprovka.


12. Vycpěte. Ideální je duté vlákno ať kupované nebo třeba z polštářků. Já kupuju v Ikei. Na jednu hlavu padne zhruba 1,5 polštářku. Necpěte až dolů, tam se bude ještě doplňovat a zašívat. 



 13. Příprava tyče. Tyč je třeba obalit vrstvou izolepy (kobercovka a jiné pevné, obyčejná igelitová nedrží) a zbytků látky, až vznikne bambule. Díky tomu koník nebude sjíždět. Je možní to také přibít hřebíčky. Prostě to tam musí opravdu držet.


14. Nandejte koníka na tyč. Docpěte výplň, aby byla bambule na tyči dobře upevněná.
15. Zašijte jehlou v ruce kolem dokola. Volnou stužku pevně zamotejte a upevněte to.

16. A ještě uzda a opratě.
Na fotce vidíte koně s pusou a nozdrama (našito až v této fázi v ruce, vše z filcu), ale nelíbilo se mi to, tak jsem to zase sundala.
Uzda a opratě - pruhy látky cca 8-10 cm široké. Míry berte přibližně, měřte, záleží na tom, jak moc je koník nacpaný.

kolem čumáku 30 + opratě 100-120 (možno i z jednoho kusu)
ohlávka 65


Pruhy sešijte a otočte. Nejlépe se otáčí pomocí zavíracího špendlíku, já mám ráda čínské hůlky na jídlo, ale musí být lakované. Pak prošijte na rovnostehu. Přeměřte délky na hotovém koni. Kolem čumáku a opratě můžete udělat klidně z jednoho kusu 


 přišijte i ohlávku
 17. a nasaďte

 18. A taky už je hotový koník






2 komentáře:

  1. Dobrý den, moc se nám líbí Váš koník, ale na ulzto už ten střih není, nenašla bych ho někde jinde?
    Děkuji Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tento je nyní na prodej, případně mi napište na mail sufik@centrum.cz

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.